Роз’яснення від Пенсійного фонду України: інформативно та корисно

Шановні читачі, маємо надію, що теми, які ми обговорили з очільником Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Юрієм Козаком, будуть для вас не тільки інформативними, а й корисними.

ІДЕНТИФІКАЦІЯ

Що таке ідентифікація? Навіщо вона у Пенсійному фонді? Хто має її проходити та в які терміни? А якщо не пройти ідентифікацію — виплати відмінять?

Пенсійний фонд України має обов’язково проводити процедуру ідентифікації пенсіонерів, страхових виплат, а з цього року і отримувачів державних соціальних допомог – тобто перевірити, що гроші отримує саме та людина, якій вони були призначені. Ця міжнародна практика допомагає запобігти шахрайству та актуалізувати дані про отримувачів. Кінцевий термін проходження ідентифікації не є однаковим для всіх.

Щодо пенсіонерів — для такої категорії громадян ідентифікація не є чимось новим. Кінцевий термін для них 31 грудня 2025 року. Одразу звертаю увагу, що процедура стосується не всіх, а переважно пенсіонерів, які проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ) або за кордоном, та тих, хто не мав жодного руху коштів за рахунком протягом року. До речі, під рухом коштів розуміємо зняття готівки з банківської картки.

Щодо отримувачів державних соціальних допомог — кінцевий термін проходження ідентифікації 1 листопада 2025 року. Це стосується такої категорії одержувачів, які на початок повномасштабного вторгнення, тобто до 2022 року, перебували на обліку в органах Соціального захисту населення, розташованих на тимчасовоокупованих територіях або територіях активних бойових дій, та після 24 лютого 2022 року не зверталися із заявами про продовження виплати на інших територіх. Зокрема й особи з інвалідністю, з інвалідністю з дитинства, та ті, які не мають права на пенсію.

Пройти ідентифікацію можна в один зі способів: особисто в будь-якому сервісному центрі Пенсійного фонду України (незалежно від місця реєстрації), через електронну ідентифікацію з Дія.Підписом в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, за допомогою відеоконференцзв'язку.

Ще один важливий момент: якщо людина перебуває закордоном, то вона може через закордонну дипломатичну установу України отримати документ, що посвідчує факт, що особа є живою. Потім написати заяву в довільній формі про продовження виплат і разом із зазначеним документом надіслати поштою до територіального органу Пенсійного фонду України за місцем реєстрації.

Якщо ж пенсіонер або отримувач страхової та соціальної виплати не пройде ідентифікацію до вказаних термінів, то нарахування пенсії, страхової виплати або соціальної допомоги призупинять. Акцентую: не скасують, а призупинять, це важливо. Поновити виплати можна буде тільки після підтвердження особи.

ДОБРОВІЛЬНА СПЛАТА ЄСВ

Коли людині не вистачає страхового стажу для призначення пенсії передбачено такий варіант як добровільна сплата єдиного соціального внеску. Але існують різні періоди: минулий і поточний. Чи є різниця в сплаті?

Так, є різниця. Яккщо ви бажаєте доплатити за минулий період, то це зробити можливо лише в органах податкової служби. Сума, яку треба сплатити розраховується Пенсійним фондом, але із застосуванням коефіцієнту 2.         

Наприклад: у 2025 році мінімальний внесок становить 22% мінімальної зарплати, це 1760 грн (8000 грн х 22% = 1760). Застосовуємо коефіцієнт 2:
1760 х 2 = 3520 грн — це вартість одного місяця за минулий період, якщо сплачуватимите цьогоріч.

Якщо мова йде про поточний період (наприклад платите у жовтні за жовтень, у листопаді за листопад), то сума буде без застосування коефіціента - 1760 грн. Зверніть увагу, якщо ви бажаєте, щоб зарахувався цілий місяць до страхового стажу, то сплатити треба саме таку мінімальну суму.

Якщо ж нема такої мети, а є бажання збільшити вже сплачений за вас роботодавцем внесок, що у подальшому вплине на розмір пенсії в бік збільшення, то суму обираєте за бажанням.

За поточний період можна cплатити засобом вебпорталу Пенсійного фонду України https://portal.pfu.gov.ua/ у розділі “Добровільна сплата страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (Договір приєднання)”

ізниця між правилами сплати страхових внескиів за минулий і поточний період  суттєва. Будьте уважні при виборі.

ЕЛЕКТРОННІ ТРУДОВІ

За понад 4 роки, що вже тривають для переведення паперовою трудової книжки в електронну, все одно виникають питання: хто має подати сканкопії трудових, чи є вимоги до сканкопій, куди подати, чи є кінцевий термін подання і що буде, якщо хтось, з будь-яких причин, не зробить цього?

Нагадаю, що, починаючи з 10 червня 2021 року в Україні офіційно діють електронні трудові книжки (ЕТК) — це цифровий аналог паперової трудової книжки.

Маючи вже досвід роботи з цифровим аналогом, можу стверджувати, що у запровадження ЕТК є великі плюси: спрощено облік трудової діяльності працівників, зменшено паперовий документообіг.

Відомості з електронної трудової книжки вносяться до персональної облікової картки застрахованої особи реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування і це дає змогу в будь-який момент мати інформацію про розмір набутого страхового стажу та автоматично вийти на пенсію без візиту до Пенсійного фонду.

А ще, враховуючи реалії сьогодення, в яких живуть громадяни України, ми запобігли втраті чи пошкодженню документів тим, хто покидав свої домівки, не маючи змоги взяти документи, але до початку повномасштабної війни їх паперові трудові були переведені в електронний вигляд.

Ми вдячні кожному роботодавцю, хто попіклувався про найманих працівників і зробили процедуру оцифрування даних їх трудової діяльності, бо люди не втратили права на призначення пенсії.

До речі, скановану копію трудової книжки можуть подавати не лише  роботодавці (страхувальники), а й самі працівники (застраховані особи), і навіть ті, хто зараз не працює, але трудову досі не оцифрував.

На що треба звернути увагу перед скануванням трудової книжки:

– звірити паспортні дані (прізвище, ім’я, по батькові працівника та дату народження);
– перевірити наявність підпису власника трудової книжки, підпису особи, відповідальної за видачу трудової книжки, печатки установи, де вперше заповнювалась трудова книжка;

– перевірити записи про зміни прізвища, імені чи по батькові;
– перевірити записи у розділі "Відомості про роботу" (переведення на іншу посаду, присвоєння нового розряду чи рангу тощо).

Є певні вимоги і до сканкопій. Скановані копії повинні бути кольоровими, містити повне зображення всіх заповнених сторінок трудової книжки в хронологічному порядку, зображення повинні бути чіткі, читабельні та відображати всі реквізити.

Щоб завантажити відскановану трудову книжку засобом вебпорталу Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/) необхідно мати кваліфікований електронний підпис (КЕП). І обов’язково надати згоду на обробку персональних даних.

Подати електронну трудову книжку (ЕТК) необхідно до 10 червня 2026 року. Це означає, що скановані копії паперових трудових книжок мають бути передані до Пенсійного фонду України (ПФУ) до цієї дати для їх оцифрування.

Раджу усім, хто досі це відкладає, не зволікати і обов'язково засобами вебпорталу електронних послуг передати  відомості про трудову діяльність до Пенсійного фонду України.

Що ж до втрати страхового стажу, якщо трудова неоцифрована, то відповідь така: ні, страховий стаж не буде втрачено, оскільки стаж до 2004 року можна підтвердити паперовими документами, а стаж після 2004 року враховується автоматично з  реєстру застрахованих осіб.

Але знову нагадаю, що ми живемо у воєнний час, то ж запобігти втраті документів однозначно краще, ніж їх відновлювати.